×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی

مهدویت وآخرامان

× در موردحوادث آخالزمان وظهور
×

آدرس وبلاگ من

hossein-zm.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/zemandi

آیت الله مکارم و سوالاتی درباره ظهور

آیت الله مکارم و سوالاتی درباره ظهور

نقل از رسا:حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ نامه جمعی از فضلای حوزه علمیه در خصوص لوح فشرده ظهور بسیار نزدیک است، تصریح کرد: انکار نمى‌کنم ممکن است جمعى از جوانان شیفته مولایمان امام زمان(ع) بدون سوء نیت و بدون توجه به این کار کشیده شده باشند ولى اطمینان داریم که در پشت این صحنه دست‌هاى دیگرى کار مى‌کند که اهداف شومى دارند.
متن کامل این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (دام ظله الوارف)
سلام علیکم
از آنجا که حوزه‌هاى علمیّه و مراجع تقلید در طول تاریخ پاسخ‌گوى نیازهاى فکرى و دینى مردم بوده‌اند مستدعى است به جهت رفع شبهات و پرسش‌هاى مکرّرى که از داخل و خارج صورت مى‌گیرد و در مواردى موجب اخذ تصمیمات و اقدامات نادرست مى‌شود ـ که حتّى گاه جان افراد را نیز به خطر افکنده است ـ در موارد ذیل وظیفه ما را مشخص نمائید.
1. اخیرا لوح فشرده‌اى تحت عنوان �ظهور بسیار نزدیک است� در سطح وسیعى منتشر و در آن براى ظهور، زمانى مشخّص شده است. با توجه به روایاتى که �علم به زمان ظهور را مختصّ ذات اقدس پروردگار مى‌داند� و نیز روایاتى که �وقّاتون را کذّاب معرفى مى‌کند� وظیفه ما در برخورد با این موارد چیست؟
2. با توجّه به بحث مهدویت که از جمله مباحث تخصصى است و اظهار نظر پیرامون موضوعات و مسائل آن نیازمند بررسى روایات از نظر سند و متن است اظهار نظر افرادى که فاقد صلاحیت‌هاى علمى لازم باشند در این عرصه چه حکمى دارد؟
3. با توجه به اخبار و روایات متعدد در باب علائم ظهور در مواردى که نام یا وصف برخى افراد ذکر شده (مانند یمانى ـ خراسانى ـ نفس زکیه ـ شعیب بن صالح و...) آیا تطبیق این روایات بر افرادى در گذشته و یا حال مجاز است؟
4. آیا این اخبار و این تطبیق‌ها مى‌تواند حجت شرعى براى عمل باشد؟
5. با توجه به اینکه علائم ظهور به دو بخش �حتمى� و �غیر حتمى� تقسیم شده است آیا مى‌توان با توجه به مطالب مطرح شده (که از علائم حتمى نیستند) ادّعا کرد ظهور بسیار نزدیک است؟
6. وظیفه ما طلاب درباره مهدویت و انتظار چیست؟
با تشکر و آرزوى طول عمر و سلامتى براى وجود شریف حضرت‌عالى
جمعى از فضلاى حوزه علمیه قم
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این پرسش ها نوشته است:
قبل از هر چیز از احساس مسئولیت شما عزیزان درباره سوء استفاده از یک مسأله مهم اسلامى تشکر مى‌کنم و از شما که در زمره مدافعان مکتب اهل‌بیت (ع) هستید همین انتظار مى‌رود. امیدوارم همه شما در سایه عنایات پروردگار و توجّهات حضرت ولى عصر(ارواحنا فداه) مؤید و منصور باشید و بتوانید به وظایف خود عمل نمایید.
حقیقت این است هنگامى که اطلاع یافتیم نسخه‌هاى بسیار زیادى از این سى‌دى در سراسر کشور پخش شده و حتى اخیرا به بیرون کشور راه یافته و سؤالات بسیارى برانگیخته ناچار شدم تمام آن را با دقت مشاهده کنم.
بعد از دقت و مطالعه به نظر رسید توطئه‌اى در کار است که از احساسات پاک دینى مردم ـ مخصوصا جوانان عاشق امام زمان (ع) ـ به نفع مقاصد سیاسى یا غیر سیاسى استفاده کنند و همه باید در برابر این‌گونه توطئه‌ها هوشیار باشند.
و اما پاسخ سؤالات شما :
1. از نظر روایات متعدد اسلامى و اجماع علماى امامیه مسلم است که تعیین وقت براى ظهور آن بزرگوار جایز نیست، و هر کس چنین ادعایى کند باید او را تکذیب کرد، چرا این‌گونه تعیین وقت‌ها مخصوصا اگر همراه با تعیین فرمانده لشکر امام زمان(ع) و فرمانده لشکر مخالفان و تطبیق آن بر اشخاص موجود باشد بعد از آن که خلاف آن ظاهر شد ضربه سختى بر عقائد مردم نسبت به آن وجود مقدس که قطب عالم امکان است وارد مى‌سازد و آن را سست مى‌کند و شاید یکى از اهداف گردانندگان اصلى نیز همین بوده است.
2. بررسى روایات مربوط به علائم ظهور نیاز به بررسى رجال سند از نظر وثاقت و میزان اعتبار کتبى که در آن نقل شده و همچنین مسائل مربوط به متن از نظر ریشه‌یابى لغت و حقیقت و مجاز و کنایه و تصریح و همچنین از نظر وجود و عدم معارض یک کار کاملا تخصصى است، و عجیب است در دنیایى که همه جا و درباره هر چیز رجوع به کارشناسان و خبرگان هر فن مى‌کنند عده‌اى به خود اجازه دهند که در یک بحث پیچیده مذهبى مربوط به نشانه‌هاى ظهور هر چه مى‌خواهند بگویند و هر طور مایل هستند استنباط کنند.
3. تطبیق دادن پاره‌اى از علامات ظهور آن حضرت ولیعصر (ع) با توجیهات بى‌اساس و گاه مضحک و بدون هیچ حجت شرعى آن هم از سوى کسانى که تخصصى در این مسائل ندارند خطر دیگرى است زیرا راه را براى سودجویان و دشمنان مى‌گشاید که از این طریق استفاده کرده و آن علامات را با دستکارى و توجیهات خودساخته بر هر کس که مایل باشند تطبیق دهند و ضربه دیگرى بر عقائد مردم وارد سازند.
4. از آنچه در پاسخ سؤال دوم آمد روشن شد که این‌گونه تطبیقات غیر کارشناسانه هرگز حجت شرعى نمى‌شود و نشر آنها سبب اشتباه و انحراف گروهى خواهد شد و حربه دست دشمنان براى انکار اصل این موضوع مقدس مى‌دهد ـ همان‌گونه که داده است ـ و مسئولیت سنگینى در پیشگاه الهى دارد.
5. توسل به این علامات و تطبیق آن بر اشخاص مورد نظر ـ به فرض محال که صحیح باشد ـ با فراموش کردن علائم حتمیه، انحراف و اشتباه بزرگ دیگرى است که نشان مى‌دهد این افراد آگاهى کافى براى ورود در چنین مسائلى ندارند.
خطر این‌گونه کارها هنگامى آشکارتر مى‌شود که خبرگزارى‌ها نقل کردند دشمنان اسلام و شیعه در خارج کشور آن را به عنوان مستمسکى بر ضد نظام جمهورى اسلامى و این‌که آنها مى‌خواهند با این بهانه بر تمام کشورهاى منطقه مسلط شوند مورد بهره‌بردارى قرار داده‌اند.
انکار نمى‌کنم ممکن است جمعى از جوانان شیفته مولایمان امام زمان(ع) بدون سوء نیت و بدون توجه به این کار کشیده شده باشند ولى اطمینان داریم که در پشت این صحنه دست‌هاى دیگرى کار مى‌کند که اهداف شومى دارند.
6. همه شما عزیزان باید هوشیار باشید و اجازه ندهید از مقدساتى که خط قرمز ما محسوب مى‌شود به عنوان ابزارى براى مقاصد خاص شخصى یا جناحى بهره گیرند، و جالب این‌که بسیارى از شخصیت‌هاى محترمى که نامشان در این سى دى به عنوان �موافق� آمده، همگى تکذیب کردند و حجت را بر سایرین تمام نمودند.
در پایان پیوسته دست به دعا بر مى‌داریم و تعجیل ظهور آن حضرت ولیعصر(ع) را از خدا مى‌خواهیم. اللهم عجل فرجه واجعلنا من شیعته الذابین عنه.

چهارشنبه 8 تیر 1390 - 10:04:48 AM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم